1. Akceptuj dziecko takim, jakie jest.
2. Traktuj dziecko jąkające się, jak inne dzieci w klasie, w szkole.
3. Obserwuj, w jakich sytuacjach jąkanie nasila się, czy ma charakter stały , czy przejściowy.
4. Pomóż dziecku w nawiązaniu kontaktu z rówieśnikami i postaraj się, by dziecko czuło się bezpiecznie w grupie rówieśniczej.
5. Nie wyłączaj dziecka z aktywności klasowej- nie rób z jąkania problemu, ani ośrodka zainteresowań.
6. Pomagaj dziecku w formowaniu się poczucia własnej wartości, pokazując przed klasą jego dobre strony i podkreślaj inne działania, które wykonuje dobrze, czy nawet lepiej od innych.
7. Uważnie słuchaj tego, co dziecko ma do powiedzenia, a nie w jaki sposób mówi.
8. Przy mniejszym nasileniu jąkania nie uświadamiaj dziecku, że się jąka i nie nazywaj tych trudności jąkaniem.
9. Nie mów do dziecka „nie jąkaj się”- gdyby mogło nie robiłoby tego.
10. Reaguj tak samo wtedy, gdy dziecko jąka się i gdy mówi płynnie. Reaguj na to co mówi, a nie jak mówi.
11. Pozwalaj uczniowi wybrać formę wypowiedzi: ustną, bądź pisemną.
12. Zachęcaj do krótkich ustnych wypowiedzi.
13. Staraj się tak organizować wystąpienia, aby dziecko jąkające się również miało okazję wziąć w nich udział, np. śpiewając, czy recytując w grupie z innymi.
14. Unikaj „wzywania na środek” , czytania i liczenia na czas.
15. Nie przerywaj, nie mów za osobę jąkającą.
16. Nie okazuj zdenerwowania, politowania, gniewu, pozwalaj skończyć wypowiedź,
17. Słuchaj aktywnie wspierając wypowiedzi dziecka komunikatami pozawerbalnymi- gest, mimika twarzy. Utrzymuj kontakt wzrokowy w czasie rozmowy.
18. Mów do dziecka powoli, spokojnie, aby nie stwarzać atmosfery pośpiechu.
19. Słuchać cierpliwie co dziecko ma do powiedzenia- bez polecenia powtórzeń.
20. Nie mówić za dziecko, nie odpowiadać za nie na pytania- to powiększa tylko niepewność, powoduje zawstydzenie i trudności, gdy w końcu samo musi mówić.
21. Jeśli dziecko śpieszy się mówiąc, jest nadmiernie napięte powiedz „uspokój się, mamy dużo czasu”. To zupełnie co innego niż „mów wolniej”.
22. Organizuj zabawy ze śpiewem (śpiewając dziecko nie jąka się, a ma świetną okazję do ćwiczenia płynności mowy).
23. Jeśli zaistnieje potrzeba porozmawiaj o trudnościach kolegi\ koleżanki z klasą, wyjaśnij na czym one polegają i poproś o wyrozumiałość, tolerancję.
Poradnia realizuje kierunki i cele działania zawarte w Statucie PP –P, bazując na wyspecjalizowanej i wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej ( prawie wszyscy pracownicy mają stopień nauczyciela dyplomowanego) i dalej podnoszą swoje kwalifikacje i zaangażowaniu pracowników w pracę placówki, w oparciu o roczny plan pracy PP – P. Cele są zawarte w statucie.