JAK RODZIC MOŻE RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?
Rozmawiaj i słuchaj
Komunikacja jest kluczem do wszystkich dobrych związków. Jeżeli nie będziesz prosić o to, czego potrzebujesz, prawdopodobnie tego nie dostaniesz. Jeśli nie będziesz mówić, co myślisz, poczujesz się sfrustrowana/y. Jeśli Ty i Twój partner nie będziecie otwarci na swoje potrzeby, będziecie niezadowoleni ze swojego związku. Jeśli nie będziesz się wsłuchiwać w potrzeby swoich dzieci, one mogą cierpieć.
Zorganizuj się
Zrób listę spraw, o których powinnaś/eś pamiętać.
Planuj z wyprzedzeniem
Rozpoznaj potencjalne stresujące momenty w ciągu dnia i zastanów się z wyprzedzeniem, jak możesz sobie z nimi poradzić.
Znajdź czas dla siebie
Upewnij się, że masz trochę czasu dla siebie – najlepiej każdego dnia. Ty również jesteś kimś ważnym. Jeśli masz naprawdę ciężki tydzień, obiecaj sobie, że zafundujesz sobie coś specjalnego.
Staraj się odprężyć
Znajdź sposoby, żeby się zrelaksować. Poćwicz, posłuchaj łagodnej muzyki, wypij filiżankę herbaty albo zrób cokolwiek innego, co pozwala Ci się odprężyć.
Pogratuluj sobie
Jeśli poradziłaś/łeś sobie z trudną sytuacją, masz prawo być z siebie dumna/y.
Staraj się patrzeć na życie optymistycznie
Koncentruj się na tym, co najbardziej lubisz w byciu rodzicem i na dobrych momentach swojego życia.
Pamiętaj, że stres jest zaraźliwy
Jeśli Twoje dzieci będą widziały ja denerwujesz się i złościsz za każdym razem, kiedy sprawy nie toczą się po Twojej myśli, to prawdopodobnie zaczną reagować podobnie na rozczarowania i trudności we własnym życiu.
Zwróć się o pomoc
To pozytywne, konstruktywne działanie, a nie oznaka słabości! Nie zakładaj, ze tylko dlatego, iż jesteś rodzicem, jesteś jedyną osobą, która może zaspokoić potrzeby Twojego dziecka. Pamiętaj też, że wielu rodziców decyduje się aby skorzystać z pomocy.
W załączniku znajduje się prezentacja dot. wpływu rodziców na kształtowanie się postaw młodzieży. Zapraszamy do zapoznania się z tym ważnym tematem.
Rady dla rodziców, którzy chcą coś zmienić w swoim stylu wychowania dziecka:
Co może pomóc w zachęcaniu dziecka do współpracy?
np. nie mogę przygotować obiadu, zlew jest pełen naczyń do mycia, zamiast; znów nie pozmywałeś naczyń!
np. kanapa nie jest do skakania – możesz to robić na podłodze, zamiast – natychmiast przestań skakać po kanapie!
np. światło, zamiast – ciekawe kto będzie płacić za światło – jak zwykle zostawiasz zapalone!
np. nie lubię gdy odzywasz się niegrzecznie do siostry, zamiast – przestań tak mówić, jesteś ordynarny!
Co to właściwie znaczy "być dobrym rodzicem"?
Wszyscy popełniamy jakieś błędy wychowawcze a mimo to na świecie jest wielu wspaniałych, szczęśliwych, wartościowych, dobrze wychowanych ludzi. Potrafią kochać, wiedzą co jest w życiu najważniejsze i układają z innymi prawidłowe relacje interpersonalne.
Nikt z nas nie jest i nie musi być idealnym rodzicem. Dlatego nie obwiniajmy się, że wychowując dziecko nie wszystko robimy dobrze. Nie znaczy to jednak, że nie należy się starać.
PAMIĘTAJ!
Aby zachować dobre relacje z dzieckiem i swój autorytet:
Nigdy nie ośmieszaj dziecka i nie stawaj przeciwko niemu, szczególnie w obecności rówieśników.
Starajmy się:
Każdy rodzic ma prawo:
Za podjęciem jak najwcześniej stymulacji rozwoju dzieci przemawiają następujące przesłanki :
- duża plastyczność CUN we wczesnym okresie rozwoju oraz związana z tym możliwość korelacji zaburzeń funkcji i kompensacji deficytów;
- możliwość zahamowania rozwoju wielu zaburzeń o postępującym przebiegu, a czasami nawet całkowitego zatrzymania dalszych niekorzystnych zmian;
- małe dzieci są bardziej podatne na stosowane wobec nich programy usprawniania i czynią szybsze postępy;
- ćwiczone postępy są u nich łatwiej generalizowane;
- uczenie małych dzieci jest łatwiejsze, gdyż wiele zaburzeń narasta z wiekiem i utrudnia terapię oraz edukację;
- rodzice małych dzieci mają więcej nadziei, sił, zapału i wiary, dlatego są bardziej zaangażowani we współpracę ze specjalistami i we własny udział w terapii dziecka.